Turvallisuus ja työhyvinvointi vaikuttavat yrityksissä ja organisaatioissa tuloksellisuuteen tai tuottavuuteen. Siten ne hyödyttävät sekä työnantajaa että henkilöstöä. Lisäksi työturvallisuus ja osa työhyvinvointia ovat työnantajan toimintaa velvoittavia lakisääteisiä tavoitteita. Se, kuinka tavoitteet voidaan saavuttaa, onnistuu vain tietyillä ehdoilla.

Kirjan tarkoituksena on auttaa erityisesti yrityksissä ja organisaatioissa toimivia johtajia, esihenkilöitä ja työsuojelun yhteistoimintahenkilöitä tarkastelemaan kriittisesti vallitsevia turvallisuuden ja työhyvinvoinnin käytäntöjä sekä uudistamaan ajattelu- ja toteutusmalleja. On kyettävä irtautumaan hetkeksi perinteisen toiminnan yksittäisongelma-, esihenkilö- ja organisaatioyksikkökohtaisista painotuksista. Kokonaishallinta on ideana tunnettu jo kauan. Kyseessä on vastakohta puutteelliselle asioiden hallinnalle, muun muassa toiminnan laatuongelmille.

Kokonaishallinnan oikea toteutustapa on samalla voimallinen keino luoda, ylläpitää ja jatkokehittää työturvallisuutta ja työhyvinvointia koskevaa ymmärrystä, oppimista, osaamista ja laatua, johtamista ja yhteistoimintaa sekä lopputulemana tuloksellisuutta. Kokonaishallinta on järkiperäisen toiminnan periaate. Se on ytimeltään onnistunutta yhteistoimintaa yhteiseksi hyödyksi.