Antti Hyvärinen - Juha Klemettinen. Sud Aviation SE 210 Caravelle oli maailman ensimmäinen lyhyille ja keskipitkille reiteille tarkoitettu suihkuliikennelentokone. Sen prototyyppi lensi ensi kerran vuonna 1955, ja lentoyhtiökäyttöön se tuli 1959. Caravellea valmistettiin vuosina 1959-1972 lähes 300 kappaletta.

Suomessa Aero Oy Finnair valitsi Caravellen uudeksi ulkomaanliikenteen lentokonetyypiksi 1950-luvun lopulla. Suihkukoneen valitseminen oli pienelle lentoyhtiölle rohkea tulevaisuuteen katsova päätös. Ilmailun ranskalainen kaunotar Caravelle siirsi Suomen ja Finnairin suihkukauteen huhtikuussa 1960. Caravelle IA/III ja vuonna 1964 käyttöön tulleet Super Caravelle 10B3 -koneet muuttivat suomalaisen lentomatkustamisen pysyvästi. Nopea suihkukone lyhensi matkustusaikoja Eurooppaan ja toi mukanaan ennennäkemättömän matkustusmukavuuden. Caravelle säilyi Finnairin Euroopan liikenteen pääkalustona 1970-luvun puoliväliin.

Tämä kirja on ensimmäinen suomenkielinen arkistolähteisiin perustuva esitys Sud Aviation Caravellen tyyppihistoriasta, tekniikasta, hankinnasta ja käytöstä Suomessa. Jokaisen Suomessa käytössä olleen Caravellen vaiheet esitellään erikseen. Mukana on myös Caravellen kanssa työskennelleiden muistoja. Runsas arkistoista ja yksityiskokoelmista koottu kuvitus on pääosin ennen julkaisematonta.