Vaikuttamisessa ja suostuttelussa kyse on mielen muuttamisesta - siitä, miten ihmiset saadaan ajattelemaan, valitsemaan ja toimimaan jollakin vaikuttajan toivomalla tavalla. Vaikuttamisen psykologia on oppi siitä, mihin tällainen vaikuttaminen perustuu ja millä tavoin ihmisiin voi käytännössä vaikuttaa. Kirjassa esitellään monipuolisesti niin vaikuttamistutkimuksen eri osa-alueita kuin vaikuttamisen käytännön taktiikoita ja menetelmiä. Kirjassa vaikuttaminen nähdään enemmän hyödyllisenä, prososiaalisena ja voimaannuttavana vuorovaikutuksen muotona kuin ihmisten yksipuolisena manipuloimisena ja hyväksikäyttämisenä. Vaikuttamisen psykologia tarjoaa myös välineitä ei-toivottujen suostutteluyritysten torjumiseen. Kirjan mukaan mahdollisuus järkeen vetoamiseen on kuitenkin arjen vaikuttamisessa harvinaista herkkua. Toisaalta vaikuttamista voi tehdä kahdella eri tavalla: henkilökohtaisen vuorovaikutuksen (personal influence) tai vaikuttamismuotoilun (influence design) keinoin. Kirjassa nostetaankin esille design-ajattelua vaikuttamisen ja johtamisen uudenlaisena toimintamallina. Vaikuttamisen kyky on tärkeää esimerkiksi muutostyön, johtamisen, viestinnän, markkinoinnin, neuvottelu- ja sovittelutyön, valmentamisen, koulutuksen, kansanterveyden, etujärjestötyön, toimintapolitiikkojen suunnittelun tai politiikan alueilla toimiville. Vaikuttamisen psykologian lisäksi kirja on myös oiva johdatus sosiaalipsykologian keskeisiin tutkimusalueisiin.