Brand Audit Groupin ”Brändi elvyttää kunnan” (ISBN 978-952-94-3923-2) -tutkimusraportti pohjautuu tutkimukseen eri kunnissa tehdystä brändityöstä. Raportissa kerrotaan kuntabrändityön merkityksestä ja mahdollisuuksista esimerkkejä hyödyntäen, ja sen tavoitteena on innostaa kunnanjohtoa hyödyntämään kuntabrändiä kunnan elvyttämisessä.

Kunnan imago vaikuttaa siihen, pidetäänkö kuntaa houkuttelevana paikka asua, matkailla ja yrittää.

Jos kunta ei viesti ulospäin eikä sillä ole tunnettua brändiä, kukaan ulkopuolinen ei tunne sitä, jolloin kukaan ei myöskään harkitse sinne muuttamista, matkustamista tai yrityksen perustamista.

Tunnettu brändi on kunnan tärkeintä aineetonta pääomaa, ja se muodostuu pitkän työn tuloksena.

Jokaisella kunnalla on mielikuva, joka vaikuttaa moneen asiaan kunnan menestyksessä. Kunnan brändin pohja muodostuu niistä mielikuvista ja kokemuksista, joita ihmisillä on kunnasta.