Aluksi lapsi kuuntelee ja matkii puhetta, rytmejä ja lauluja. Sitten hän soveltaa ja keksii omiaan. Musiikki on tunnekieli ja keino itseilmaisuun. Ei ole pakko tyytyä vain tulkitsemaan, laulamaan tai soittamaan toisten tekemiä sävellyksiä. Musiikillista keksimistä voi harjoitella ja harjoituttaa. Tämä opas tarjoaa konkreettisia keinoja sävellyttämiseen ja luovien prosessien ohjaamiseen oppilasryhmissä.

Pelkkä ohjaajan oma musiikillinen osaaminen ei riitä saamaan oppilaita säveltämään. On osattava luoda turvallinen työilmapiiri, jotta oppilaat rohkaistuvat kokeilemaan, yrittämään ja keksimään ryhmässä. Epäonnistumisen pelko pitää saada voitettua, jotta päästään edes alkuun. Turvallisuus ja vuorovaikutustaidot ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin musiikilliset taidot, kun otetaan ensiaskeleita musiikillisen keksinnän parissa. On varmistettava myönteisen minäkuvan kehittymiseen johtavat onnistumiskokemukset, jotka innostavat jatkamaan musiikin parissa ja rohkaisevat uusiin luoviin kokeiluihin.

Tämän oppaan sävellytysaihioita tai ideoita musiikilliseen keksintään voi käyttää sellaisenaan musiikinopetuksessa. Niistä voi myös valita sävellytystapauksen osaksi Osallistavaa sävellytysmenetelmää (OSM).
OSM on suunniteltu luomaan turvallisuutta luovaan työskentelyyn. Menetelmän avulla voi harjoituttaa monia metataitoja, kuten avoimien ongelmien luovaa ratkaisemista, esiintymistä, yleisönä olemista, toisten huomioon ottamista, itsesäätelyä, rakentavan kritiikin antamista ja vastaanottamista, mielipiteen ilmaisemista, huumorintajua, vertaisarviointia sekä reflektiota tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen. OSM kehittää vuorovaikutustaitoja ryhmäopetuksessa. OSM mahdollistaa eriyttämisen ja oppimisen monella tasolla. Menetelmä harjoituttaa musiikillisen tiedon muotojen ja niiden keskinäisten yhteyksien ymmärtämistä (korvakuulolta, mallista ja nuotista oppimista). Osallistavaa sävellytysmenetelmää voisi pitää uutena päivityksenä tai sovelluksena tutkivan oppimisen menetelmästä.

Tämä opas ohjaa musiikilliseen keksintään. Olennaisia ovat musiikin riemu ja luovuuden ilo. Virheitä ei pidä pelätä. Musiikilla saa leikkiä.