Helppokäyttöisten järjestelmien hankkiminen julkisissa kilpailutuksissa epäonnistuu uudestaan ja uudestaan, vaikka käytettävyyttä halutaan ja käytettävyyden varmistamiseen panostetaan. Ongelma ovat ne tavat, miten käytettävyysasiat huomioidaan kilpailutuksissa. Erilaisia tapoja yritetään, mutta tuloksetta.
Helppokäyttöisiä järjestelmiä on mahdollista hankkia. Edellytyksenä kuitenkin on, että asioita tehdään eri tavalla kuin aiemmin. Tässä kirjassa kerrotaan tapa, jolla käytettävyys voidaan huomioida kilpailutuksessa niin, että toimittajat sitoutetaan suunnittelemaan hyvää käytettävyyttä. Kriittistä on se, miten käytettävyys sisällytetään tarjouspyynnön kelpoisuusvaatimuksiin, pakollisiin vaatimuksiin ja vertailukriteereihin. Kirjassa käydään läpi askel askeleelta käytettävyyden määrittelytyön eteneminen lähtien liiketoiminnallisista tavoitteista ja päätyen valideihin, objektiivisesti todennettaviin käytettävyysvaatimuksiin. Määritystyön askeleita ja niiden vaihetuotoksia valaistaan konkreettisen esimerkin avulla.
Kirjan esittämä tapa edustaa uutta ajattelua monelle. Mutta, kuten sanotaan: jos tekee asioita samalla tavalla kuin ennen, saa samanlaisia tuloksia kuin ennen.