Suomalainen koulu on menestystarina. Paljon tutkittu, kehitetty ja maailmalla arvostettu. Miten toimien jokainen yksittäinen koulu voi yltää omaan menestykseensä? Rehtorin rooli koulun johtajana on keskeinen, mutta parhaimmillaan koulun johtaminen on jaettua johtajuutta. Se on rehtoriuden kovaa ydintä ja yksi merkittävimmistä ammatillisista käsitteistä suomalaisen koulun johtamisessa.

Rehtorin ammatillinen kehitys vaikuttaa siihen, miten koulu asiantuntijayhteisönä toimii. Rehtorin kehittymistä tehtävässään voidaan kuvata ammatillisena matkana. Ensimmäisessä kehitysvaiheessa meillä on hyvän järjestyksen koulu, joka täyttää sille asetetut tehtävät ja jonka johdossa on pätevä rehtori. Viimeisessä kehitysvaiheessa meillä on erinomaisesti johdettu koulu, jota johtaa erinomainen rehtori. Hän ymmärtää suoran ja epäsuoran pedagogisen johtamisen lisäksi johtamisen kulttuurisen ulottuvuuden. Tällöin koulussa työskennellään perustehtävän lisäksi pitkäjänteisesti toimintakulttuurin kehittämiseksi.

Koulun toimintakulttuuria näyttäytyy usein hyvin kompleksisena kokonaisuutena. Tutkimustiedon kautta kirjassa tuodaan esille rehtorin ja kouluyhteisön jäsenten merkitys toimintakulttuurin rakentamisessa. Kirja kertoo myös koulun toimintakulttuurin kehittämisestä käytännössä.

Kirja antaa työkaluja kaikille koulun kehittämisessä mukana oleville, erityisesti rehtoreille sekä muille nykyisille ja tuleville oppilaitosjohtajille ja koulun toimintakulttuurin kehittämiseen osallistuville.