Veli-Matti Huhdan kiitetty esikoisesseekokoelma Rahat ja henki - kaksitoista kirjoitusta elokuvasta (2019) saa nopeasti odotettua jatkoa. Oivaltavan, oppineen analyysin kohteina ovat muun muassa Cecil B. DeMillen Huuto Volgalta (1926), Abel Gancen Napoléon (1927), Sam Taylorin Punainen myrsky (1928), Carl Theodor Dreyerin Vihan päivä (1943), Roland af Hällströmin Noita palaa elämään (1952), Timo Linnasalon Aikalainen (1984) ja Carlos Sauran Goya (1999). Huhta käsittelee myös muun muassa Olavi Paavolaista elokuvakriitikkona sekä Gustav Mahlerin musiikin käyttöä elokuvissa ja tekee merkintöjä runollisesta Chaplin-reseptiosta.

Veli-Matti Huhta (s. 1972) on kulttuurihistoriaan erikoistunut kirjallisuuskriitikko, vapaa toimittaja ja opettaja.