Miten varhaiskasvatuksen laadukas pedagogiikka rakentuu? Miten lapsen ja aikuisen yhteinen osallisuus näyttäytyy arjen pedagogiikassa? Mikä merkitys on leikillä? Entä aikuisen herkkyydellä kohdata lapsi? Miten johtaminen vaikuttaa pedagogiikan laatuun?

Nämä olivat avainkysymyksiä tämän teoksen alkumetreillä: ajatus yhdistää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset ydinajatukset samaan opukseen hyödyntäen sekä tutkijoita, kouluttajia ja muita varhaiskasvatuksen asiatuntijoita, että ruohonjuuritason tekijöitä ja toimijoita, varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Käsissämme on 18 artikkelia käsittävä uniikki teos, jonka liki 40 kirjoittajaa edustaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen asiantuntijoita sekä kentällä toimivia ammattilaisia.

Yhteisenä tavoitteena on ollut luoda laajasti varhaiskasvatuksen arkipedagogiikkaa tarkasteleva käytännönläheinen opas, joka tarjoaa monella tasolla tietoa ja välineitä oman arjen ja työn tarkastelun ja reflektion tueksi yksilö- ja tiimitasolla, antaen lisäksi välineitä sekä tiimin että yksikön pedagogiseen johtamiseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikan kehittämiseen. Kirjassa pohditaan monipuolisesti vasun eri osa-alueita kiinnittäen varhaiskasvatuksen tarkastelun ohjaavien asiakirjojen lisäksi myös tuoreeseen tutkimuskirjallisuuteen käytännönläheisesti ja raikkaasti.

Kirja on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle, varhaiskasvatuksen järjestäjille, vanhemmille ja alan opiskelijoille - kenelle tahansa pedagogiikasta kiinnostuneille. Toivomme tämän kirjan toimivan työvälineenä ja pedagogisen keskustelun sytykkeenä kaikille niille, jotka päivittäin kohtaavat aidosti ja rakkaudella lapsen.