Vaatimukset markkinoinnin mitattavuudesta ovat kasvaneet. Vaikka digitaalisuus tarjoaa siihen tänä päivänä yhä parempia keinoja, liian harvassa yrityksessä markkinoinnin kontribuutiota on mitattu euroissa. Ja kun sitä aletaan mittaamaan, ensimmäiset tulokset eivät ole välttämättä kauniita.

Kirjassa Markkinoinnin uusi sielu - 2020-luvun tuloksellinen markkinointi Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen johdattaa lukijan tuloksellisen markkinoinnin johtamiseen. Mitä tuloksellinen markkinointi tarkoittaa, mitä asioita kannattaa mitata, miten mittaaminen aloitetaan ja miten tiimin osaamista kehitetään?

“Parhaus ei tule helpolla. Myöskään markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen ei tule ilmaiseksi, se vaatii aikaa, resursseja ja investointeja. Kun tuloksellisen markkinoinnin makuun pääset, et muuta markkinointia enää suostu tekemään. Muuten markkinoinnista jää uupumaan se tunne, jonka haluat uudelleen ja uudelleen kokea. Se tunne, kun näet oman tekemisesi jäljen ja vaikutuksen yrityksellesi tärkeissä mittareissa.”
- Mika Hyötyläinen