Kuinka käsitellä opetukseen liittyviä hankaliakin tunteita? Miten purkaa rasistisia käytäntöjä ja rakenteita? Onko koulutuksen vahingollista normatiivisuutta mahdollista murtaa? Voiko ääripäitä tuottavaa polarisoitumista vähentää?
Ihmisen asemaan yhteiskunnassa vaikuttavat sukupuolen lisäksi myös ainakin ikä, ihonväri, yhteiskuntaluokka ja seksuaalinen suuntautuminen. Kirjan teksteissä tarkastellaan koulutuksen, opetuksen ja ohjauksen toimintatapoja varhaiskasvatuksesta korkeakouluopetukseen. Artikkeleissa puretaan opetukseen ja pedagogiikkaan piiloutuneita normeja ja hahmotellaan kuulumisen tunnetta lisääviä opetuskäytäntöjä eri koulutuksen konteksteissa. Erityisesti käsitellään tunteita ja valtaa.

Intersektionaalinen feministinen pedagogiikka on dialoginen prosessi, jossa monet äänet pääsevät esille, ja jossa omaa toimintaa myös korjataan. Se on tapa koetella feminististä teoriaa käytännössä: miten ajattelu muuttuu eletyksi feminismiksi ja monen näköiseksi arjen pedagogiseksi toimijuudeksi?
Kirja tarjoaa vinkkejä opetukseen ja ohjaukseen, tehtäviä ja harjoituksia eri koulutusasteilla käytettäväksi sekä inspiraatiota. Se luotaa feministisen pedagogiikan murroksia ja rohkaisee utopioiden kuvitteluun.
Teos on itsenäinen jatko-osa teokselle Feministisen pedagogiikan ABC - Opas ohjaajille ja opettajille (2018).