Pelit ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa ja kulttuuria vuosituhansia. Niitä on kuitenkin alettu ymmärtää omana taiteenlajinaan vasta viime aikoina. Samaan aikaan taiteen ja kulttuurin vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen tuotetaan yhä vakuuttavampia todisteita, joilla on vaikutusta esimerkiksi lainsäädäntöön. Eikö siis pelitaiteella pitäisi myös olla positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin?

Pelit tekevät hyvää esittelee pelit käyttäjäkeskeisenä taiteenlajina, jossa on paljon hyödyntämismahdollisuuksia kulttuurihyvinvoinnin kentällä. Se avaa pelien omalaatuisuutta taiteena, sekä yhdistää pelaamisen erityispiirteitä tutkittuun tietoon kulttuurin hyvinvointivaikutuksista. Kirjassa käsitellään myös erilaisia pelaamisen ja pelien tekemisen muotoja, sekä millaisia hyvinvointivaikutuksia niillä on mahdollista saavuttaa erilaisten yleisöjen keskuudessa.

Kirjassa esitellään niin peliharrastusta yleisesti, terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä hyötypelejä, kuin pelien tekemistä harrastuksena ja itseilmaisuna. Siinä pohditaan, miten pelitaiteen laajeneminen pahvilautojen ja digitaalisten ruutujen ulkopuolelle gallerioihin ja kaupunkitilaan edistää ihmisten kulttuurillista tasa-arvoa ja osallisuutta. Kirja sisältää myös vinkkejä ja esimerkkejä pelaamis- ja pelintekoharrastuksen tukemista ja järjestämistä varten.

Kirjoittaja on pelisuunnittelun, sekä digitaalisen kulttuurin tutkimuksen maisteri. Hänellä on yli 20-vuotinen työkokemus pelien parista, enimmäkseen pelisuunnittelijana. Viimeisimmät viisi vuotta hän on työskennellyt Suomen ensimmäisenä pelitaiteen läänintaiteilijana Taiteen edistämiskeskuksen kult- tuurihyvinvoinnin asiantuntijapalveluiden tiimissä.