Tositarinaa Helsingin huumepoliisista

Entinen poliisi ja nykyinen kirjailija Kale Puonti muistelee uransa mielenkiintoisimpia haasteita kirjassaan Kokaiinikeilapallo ja muita huumekytän tapauksia

Huumausaineiden ympärillä pyörii Suomessa miljoonabisnes, jota virkavalta yrittää parhaansa mukaan kuihduttaa. Suomalaiset huumekauppiaat ovat harvoin tv-sarjoista tuttujen suurrikollisten kaltaisia, vaan usein kyse on tavalla tai toisella epätoivoisiin tilanteisiin joutuneista ihmisistä.

Yli 30 vuotta huumepoliisina Helsingissä työskennellyt Kale Puonti on koonnut kirjaansa uransa erikoisimpia, tragikoomisimpia ja merkittävimpiä huumejuttuja. Lain väärälle puolelle ovat eksyneet muun muassa huumeiden käyttöä tutkinut yliopistotutkija, eläköitynyt taidemaalari, helsinkiläinen vaatekauppias ja venäläinen mummo, jolla oli kiinniotettaessa mukanaan tavallista tuhdimmat meetvurstileivät.

Kale Puontin Kokaiinikeilapallo ja muita huumekytän tapauksia näyttää, kuinka kansainvälinen huumerikollisuus rantautui Suomeen ja kuinka poliisin valvonta on vuosien varrella kehittynyt.

Kale Puonti (s. 1962) työskenteli yli 30 vuotta Helsingissä huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden tutkinnassa. Hän on nähnyt aitiopaikalta kansainvälisen huumerikollisuuden rantautumisen Suomeen ja ollut mukana monissa suurta julkisuutta saaneissa jutuissa. Tammikuussa 2024 ilmestyvä Joni on vakuuttavan realistisen Pasilan Myrkky -rikosromaanisarjan kuudes osa. Aiemmin sarjasta ovat ilmestyneet osat Manni, Milo, Saarni, Aribo ja Fadi, ja neljästä ensimmäisestä on myyty tv- ja elokuvaoikeudet.

Puonti tunnetaan paitsi dekkaristina myös tietokirjoistaan, kuten Kokaiinikeilapallo ja muita huumekytän tapauksia sekä Satu - Alamaailman rautarouva, joka on käännetty ruotsiksi, tanskaksi ja norjaksi. Lisäksi Puonti on tuttu katsojille MTV3:n Rikospaikka-ohjelman vakiokasvona ja kuuntelijoille podcastin tekijänä. Immun ja Kalen rötöskatsaus -podcast on saavuttanut jo 100 000 kuuntelun rajan, ja suositusta Ammattina rikos -podcastista on tehty kolme tuotantokautta.