Tämä kasvatussosiologian peruskysymyksiin pureutuva teos on suunnattu kasvatus-, käyttäytymis- ja sosiaalitieteiden perusopintoihin sekä opettajankoulutukseen.

Teoksessa eritellään kysymystä siitä, ovatko kasvatus ja koulutus osa yhteiskuntaa säilyttävää ja valvovaa koneistoa vai tarjoavatko ne mahdollisuuden myös yhteiskunnan muuttamiseen. Teoksessa keskustellaan tutkimusalan perusteista, muutoksista ja mahdollisuuksista sekä tarkastellaan mm. koulutuksen historiallista muotoutumista, tietoa, opetussuunnitelmaa, koulun tehtäviä ja käytäntöjä, opettajan asemaa sekä koulutuspolitiikkaa globalisoituvassa maailmassa. Kirjassa käsitellään myös alan uusinta tutkimusta sekä ajankohtaista yhteiskunnallista ja kasvatuksellista tilannetta.

Aiemmin perusteellisesti uudistettuun painokseen on nyt lisätty päivityksiä muun muassa koulutuspolitiikan uusista haasteista.