Millaista on suomalainen kasvatus- ja koulutusalan johtaminen? Miten kasvatus- ja koulutusala haastaa johtamista?

Teoksessa tarkastellaan kasvatus- ja koulutusalan johtamisen kehittymistä ja toimintaympäristöä Suomessa sekä niihin liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä. Teos avaa monipuolisen kuvan johtamisesta ja johtajuudesta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja muissa oppilaitoksissa.

Johtamista lähestytään tutkimuksen ja käytännön kokemusten näkökulmista pohtimalla muun muassa työyhteisön ja työntekijän rooleja johtamisessa. Teos antaa työkaluja oman ajattelun kehittämiseen ja kuvaa konkreettisia toimintatapoja käytännön tilanteissa. Kirja on suunnattu johtajille, rehtoreille, koulutuspäälliköille, hallintotoimijoille, päättäjille, alan tutkijoille ja opiskelijoille sekä opettajille.

Kirjan kirjoittajat edustavat monipuolisesti kasvatus- ja koulutusalan toimijoita, tutkijoita ja kehittäjiä. He ovat luoneet yhdessä ensimmäisen kattavan teoksen siitä, mikä tekee suomalaisesta kasvatus- ja koulutusalan johtamisesta erityistä.