Koulujen ja kaupunginosien eriytymisestä on puhuttu jo pitkään, mutta julkisessa keskustelussa sivuutetaan usein itse nuorten sekä koulujen henkilöstön kokemukset. Eriytyminen on kuitenkin monimutkainen ilmiö, jota täytyy tarkastella koulukohtaisesti ja nuorten arjessa.

Koulu ja eriarvoisuus analysoi, mitä eriytyminen tarkoittaa suomalaiskaupungeissa ja mikä on sen suhde eriarvoisuuteen. Teos selvittää, millaista on arki huono‐osaisten alueiden kaupunkikouluissa ja miten erilaiset eriarvoisuuden muodot näkyvät ja tuntuvat myös nuorten vapaa-ajalla. Millä tavoin oppilaiden hyvinvointia ja opiskelua voidaan tukea huono-osaisten alueiden kouluissa? Entä miten henkilökunnan jaksamisvaikeuksiin ja vaihtuvuuteen on pyritty vastaamaan?

Teos haastaa pohtimaan, mitä kouluissa voitaisiin tehdä eriarvoisuuden vähentämiseksi ja ovatko julkisen keskustelun tuottamat mielikuvat aina edes todenmukaisia. Se soveltuu laajasti erilaisiin kasvatus- ja yhteiskuntatieteellisen alan opintoihin sekä aiheesta yleisesti kiinnostuneille.