Walesin prinsessa Diana ja hänen miesystänsä Dodi Al-Fayed joutuivat Pariisissa sunnuntaina 31. elokuuta 1997 kohtalokkaan autokolarin uhreiksi. Mercedes-henkilöauton rajussa törmäyksessä Pont de l'Alman tunnelin tukipilariin saivat heti surmansa Al-Fayed ja ajoneuvon kuljettajana toiminut hotelli Ritzin turvapäällikkö Henri Paul. Prinsessa Diana kuljetettiin ambulanssilla Pitié-Salpêtrièren sairaalaan, jossa hän kuitenkin nopeasti menehtyi. Turmasta ainoana hengissä selviytynyt oli Al-Fayedin henkivartija Trevor Rees-Jones.

Turman tutkinnassa Ranskassa syylliseksi onnettomuuteen katsottiin auton kuljettaja Henri Paul, jonka väitettiin olleen humalassa ja ajaneen ylinopeutta. Yhdistyneessä kuningaskunnassa kuolemansyyntutkijan valamiehistön tuomion mukaan törmäyksen aiheutti ”laiton tappaminen, takaa ajavien ajoneuvojen ja Mercedesin törkeä huolimattomuus”.

Tapaus Diana ei kuitenkaan ole case closed (loppuun käsitelty asia) vaan elää edelleen. Elokuun 31. päivänä 2022 kuuluisa brittiläinen asianajaja, 'oikeudelliseksi legendaksi' kutsuttu Michael Mansfield väitti, että prinsessa Dianan kuolemaan johtanut turma ei ollut sattuma ja että ”hänen kuolemansa ympärillä on edelleen monia vastaamattomia kysymyksiä”.

Tietokirjassa Prinsessa Dianan kuolema - avoin tapaus pyritään etsimään vastauksia noihin kysymyksiin. Keskeisinä lähteinä ovat lukuisat silminnäkijä- ja todistajanlausunnot, autoturman tutkinnasta laaditut raportit sekä tapausta kuusi vuotta tutkineen tietokirjailijan John Morganin massiivinen selvitystyö.

Tietokirjailija Tapio Kuosma on oikeustieteen lisensiaatti, joka on aiemmin työskennellyt ulkoasiainhallinnossa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa.