Kotimainen Valmet L-70 Vinka tuli Ilmavoimien käyttöön vuonna 1980 korvaten Safirin alkeiskoulukoneena. Vinkan kehitystyö 1970-luvun lopulla kesti viisi vuotta, mutta lopputuloksena oli yli 40 vuoden käytössä kestäväksi ja käyttökelpoiseksi osoittautunut alkeiskoulukone. Sillä sai Ilmavoimissa alkeis- ja peruslentokoulutuksen useampi ohjaaja kuin millään muulla Ilmavoimien konetyypillä.

Valmetin omana projektina koulukoneeksi kehittämä L-90 TP Redigo myytiin Ilmavoimille yhteyskoneeksi tehtaan vientiponnistelujen tukemiseksi vuonna 1989. Alkuvaikeuksien ja seitsemän vuoden kehittelytyön tuloksena Redigo saatiin lentokelpoiseksi. Ilmavoimissa se aluksi täydensi ja sitten korvasi Piper Arrow -koneita luotettavana nopeana yhteyskoneena 22 vuotta vuosina 1992-2013.

Insinöörieverstiluutnantti Jyrki Laukkasella oli ammatillisesti harvinainen tilaisuus toimia Ilmavoimien puolelta projektikoelentäjänä sekä Vinkan että Redigon kehittelyssä ja tyyppihyväksynnässä. Lentokokemusta Vinkalla kertyi yli 2000 ja Redigolla yli 1000 tuntia.