Digitaalisia palveluja käytetään paljon jokapäiväisessä viestinnässä, verkko-ostoksia tehtäessä sekä asioitaessa viranomaisten kanssa. Sääntelyä digitaalisista palveluista on kehitetty sekä EU:ssa että kansallisesti jo pitkään, mutta viime vuosina sääntelykehitys on kiihtynyt uusien digitalisaatioon liittyvien tavoitteiden ja laillisuusvaatimusten myötä. Digitaalisten palvelujen toimintavarmuus ja varautuminen kasvaviin kyberturvallisuusuhkiin on myös edellyttänyt sääntelyn kehittämistä. Digitaalisten palvelujen käyttäjien oikeuksia on myös kehitetty EU:n lainsäädännössä viime vuosina.

Teoksessa luodaan kattava ja jäsennelty katsaus runsaaseen ja hajanaiseen sääntelyyn, joka koskee digitaalisten palvelujen tarjoajien velvollisuuksia käyttäjien oikeuksien toteuttamiseksi. Teoksen toisessa uudistetussa painoksessa perehdytään uutena asiana automaattisen päätöksenteon edellytyksiin viranomaisten digitaalisissa palveluissa. Lisäksi on huomioitu tuorein EU:n digitaalisten palvelujen sääntelykehitys ja oikeuskäytäntö. Teos sopii käsi- ja oppikirjaksi sekä oppaaksi lainmukaisten digitaalisten palvelujen toteuttamiseksi niin julkisessa hallinnossa kuin yksityisellä sektorillakin.