Yhä useammin kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ovat löytämässä tiensä nykyaikaisiin ajoneuvoihin.

Järjestelmät ovat varmistamassa turvallisuutta ja lisäämässä mukavuutta, mutta tarjoavat myös lisätöitä ajoneuvokorjaamoille. Järjestelmien anturitoiminnasta vastaavat erityistunnistimet, jotka on säädettävä uudelleen esimerkiksi tuulilasin vaihdon tai vauriokorjauksen jälkeen, jotta niiden toiminta vastaisi järjestelmän edellytyksiä. Pienikin muutos säädöissä voi aiheuttaa virhetoiminnon tai laitteiston poiskytkeytymisen.

Tarvitaan teknistä asiantuntemusta, toimivia testauslaitteistoja ja asianmukaisia diagnoosiohjelmistoja. Jokainen ajoneuvovalmistaja toimittaa omat yksilölliset testaus- ja säätöohjeet, mikä vaikeuttaa työskentelyä ja nostaa kustannuksia erilaisten testausvälineiden hankinnan muodossa.

Kirjan kirjoittaja Manfred Rudhart esittelee kattavan yleiskatsauksen kuljettajaa avustavien järjestelmien toiminnasta. Kirja käsittelee yksityiskohtaisesti laitteistojen toimintoja ja yksittäisiä tunnistintyyppejä.

Kirjassa kuvaillaan erilaisia esimerkkejä kuljettajan avustusjärjestelmien huoltamisesta ja diagnosoinnista sekä erilaisten tunnistimien säädöistä. Rudhart antaa vinkkejä ja ohjeita sekä tuo esiin korjaamoiden kannalta ongelmallisia alueita. Kirja päätetään luvuilla, jotka koskevat oikeudellisia kehyksiä ja tulevaa kehitystä kohti lähestyvää autonomista ajamista.