Kirjassa tuodaan esiin, millä eri tavoin kasvintuotantoa ja siihen liittyvää yritystoimintaa voidaan uudenaikaistaa, ja mitä kaikkea toimilla voidaan saavuttaa.

Uudet viljelykasvit ja teknologiat uudistavat kasvintuotantoa. Yhä enemmän vaikutusta on toimintaympäristön muutoksilla sekä
kuluttajien vaatimuksilla. Maatalouden tärkein tehtävä on laadukkaiden ja turvallisten raaka-aineiden tuotanto, mutta se ei ole enää ainoa tehtävä. Ruoan tuottamisen vastuullisuudella on yhä isompi merkitys kuluttajalle. Ruoan tuotannolta ja viljelymenetelmiltä vaaditaan ympäristön ja ilmastonmuutoksen kannalta kestävyyttä. Mitä ja miten viljelemme vaikuttavat ympäristöön, ilmastoon ja luontoon sekä ihmisten ruokavalioon ja terveyteen. Kuluttajien ostoskoriin valitsemilla kotimaisilla tuotteilla on merkitystä viljeltäviin kasveihin ja pellon käyttöön.

Kasvintuotannon muutoksilla on paljon mahdollisuuksia Suomessa. Vielä tuotanto on suhteellisen yksipuolista. Alle kymmenen kasvilajia kattaa noin 80 % peltoalastamme. Tästä puolet on viljaa ja puolet nurmikasveja. Elintarviketuotantoon viljeltävät erikoiskasvit ovat yksi keino uudistaa kasvintuotantoa. Kasviproteiinin kysyntä on kasvussa. Viljelykasveista haetaan yhä enemmän makua, laatua ja terveellisyyttä. Raaka-aineiden suunnitelmallinen jalostaminen brändätyiksi tuotteiksi tuo lisämahdollisuuksia maatilojen liiketoimintaan. Markkinoimalla tuotteitaan yrittäjä pääsee lähelle kuluttajia kuulemaan tarpeista, mikä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia aina
kansainvälisille markkinoille asti.