Mikä koulussa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriötä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko sitä edes korjata?

Erilaiset häiriöt koulussa ja kasvatuksessa tyypillisesti paikannetaan yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Häirioitä yritetään korjata lapsia ja nuoria korjaamalla. Tämä kirja haastaa tällaisen lähestymistavan ottamalla lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään.

Häiriö on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulussa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia.

Kirjassa häiriötä tarkastellaan pedagogisena, yhteiskunnallisena ja vertaisryhmän ilmiönä. Häiriö käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulussa sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia.

Häiriö on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Teos tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja sekä korjaamisen sijaan antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan.