Kenelle kuuluu kasvatus? Ketä tai mitä varten ihmistä on kasvatettava? Kirjassa tarkastellaan venäläistä kasvatusajattelua ja koulutuksen kehitystä tuhannen vuoden pituisena ajanjaksona, joka alkaa 900-luvulta ja päättyy 2000-luvun taitteeseen.

Teos kuvaa kasvatuksen kehitystä ortodoksisesta uskontopedagogiikasta puolue- ja valtiojohtoiseen koulutuspolitiikkaan. Se tutustuttaa lukijaa kollektiivisen kasvatuksen teoriaan ja kurin estetiikkaan, vapauden euforiaan ja demokratian hillittömyyteen sekä pyrkimyksiin kansallisen konsensuksen löytämiseksi. Yhtenä juonteena tekstissä kulkee valtakulttuurin ja vastakulttuurin välinen ristiriita ja koulutuspoliittiset kamppailut.

Teos on ensimmäinen Suomessa julkaistu venäjänkielisiin lähteisiin perustuva yleisesitys Venäjän pedagogisesta kulttuurista. Sen tarkoituksena on lisätä tietoa ja ymmärrystä venäläisen yhteiskunnan monimuotoisuudesta ja niistä kulttuurisista arvoista, jotka ovat naapurimaamme kasvatus- ja koulutuspoliittisen päätöksenteon pohjana. Teos antaa lukijalle aineksia myös kansalaisyhteiskunnasta käytävään keskusteluun nykypäivän Venäjällä.