Kirjassa keskitytään sellaisten oppijoiden lukemaan ja kirjoittamaan opettamiseen, joilla näiden taitojen oppiminen on erityisen haastavaa. Onnistuneen opetuksen järjestäminen vaatii opettajalta ymmärrystä oppimista vaikeuttavista tekijöistä ja tietoa mitä niiden minimoimiseksi voisi tehdä. Tutkimuksien mukaan nämä oppijat oppivat parhaiten silloin, kun opetus on tehokasta, järjestelmällistä, motivoivaa ja yksilölliset vahvuudet huomioivaa. Kirjaassa kootaan yhteen opettajien tarvitsema teoriatieto ja opetuksessa toimiviksi todetut käytänteet.

Kirjassa perehdytään

◼ kehitysvammaisten oppijoiden tyypillisimpiin luku- ja kirjoitustaidon oppimisen esteisiin ja niiden syihin sekä tarjotaan ideoita esteiden ylittämiseksi

◼ luku- ja kirjoitustaidon kehitysvaiheisiin alkaen valmiuksien harjoittelusta ja päätyen opittujen taitojen ylläpitämisen keinoihin

◼ kehitysvammaisille oppijoille soveltuviin luku- ja kirjoitustaidon opetusmenetelmiin sekä edistymisen ja tuen arvioimisen toimintatapoihin.

Lisäksi kirja tarjoaa satoja monikanavaisia ja eritasoisia harjoitusideoita sekä esittelee yli 80 tietoa ja tehtäviä sisältävää verkkosivustoa opettajan ja oppijoiden iloksi. Voimavaroja ja yksilöllistä opetusta korostava teos kannustaa uskomaan oppijoiden potentiaaliin sekä antamaan heille aikaa ja oppimismahdollisuuden.

Kirjan annista hyötyvät kaikki, jotka opettavat luku- ja kirjoitustaitoa oppijoille, joilla on suuria haasteita näiden tärkeiden taitojen oppimisessa.