Varhaiskasvatusta on yleensä hahmotettu kasvatuksen osana, jolla on omat spesifit tehtävät, tavoitteet ja toteutustavat. Lähestymistavan todennäköisenä etuna on tunnistaavarhaiskasvatuksen erityisyys ja sen omaperäisyys. Mutta tällaiseen lähestymistapaanliittyy myös rajoituksia, joiden seurauksena on vaikeuksia muodostaakokonaisvaltaisempaa käsitystä erityisesti kasvatuksen, opetuksen ja oppimisenjatkuvuudesta varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja tätä kautta kouluun.
Tässä teoksessa halutaan viestiä ammattikasvattajille, vanhemmille, opiskelijoille, tutkijoille, kehittäjille ja lastensuojelun parissa työskenteleville mahdollisimman monipuolinen ja kokonaisvaltainen kuva varhaiskasvatuksesta ja sen jatkuvuudesta esiopetukseen ja kouluun. Teoksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun tavoitteita ja toiminta. |