Käyttäytymisen ongelmat kuormittavat sekä opettajia että kouluyhteisöä ja ovat riski oppilaan kehitykselle. Häiritsevän käyttäytymisen väheneminen edistää oppilaiden oppimista ja myönteistä kehitystä ja parantaa yleistä kouluviihtyvyyttä.

Tässä Kummi-sarjan julkaisussa esitellään Check in Check out (CICO) -toimintamalli, jossa oppilaalle järjestetään käyttäytymisen tehostettua tukea osana tavanomaista koulutyötä. CICO-toimintamallin suomalaista versiota kehitettiin ja tutkittiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisessä ProKoulu-tutkimushankkeessa sekä ProVarkaus-hankkeessa.

Kummi on tarkoitettu oppilaiden kanssa työskentelevälle koulu- ja oppilashuoltohenkilöstölle: opettajille, erityisopettajille ja koulunkäynninohjaajille sekä psykologeille ja kuraattoreille. Kirjassa on käytännöllinen kuvaus siitä, miten CICO-toimintamalli otetaan käyttöön koko koulussa, ja siinä on myös tarvittavat arviointi- ja työvälineet tukimallin aloittamiseen yksittäiselle oppilaalle.

Kummi-sarjan CICO-julkaisu sisältää
•tietoa käyttäytymisen tukemisen yleisistä periaatteista,
•ohjeistuksen käyttäytymisen tuen rakentamiseksi koulussa sekä
•tarvittavat arviointi-, dokumentointi- ja seurantalomakkeet CICO-toimintamallin suunnitelmalliseen toteuttamiseen.