KUMMI-sarjan 19. osa esittelee tukitoimien järjestämisen mallin, jonka avulla kouluissa saadaan tuettua oppilaiden itsesäätelyä erityisesti käyttäytymisessä ja oppimisessa. Kirjassa kuvattu toimintamalli antaa raamit tukitoimien johdonmukaiselle suunnittelulle, toteuttamiselle ja seurannalle.

Kirjan lähtökohtana on ajatus, että itsesäätely on vuorovaikutteista ja että siihen vaikuttavat taidot kehittyvät koko ajan. Itsesäätely onnistuu, kun ympäristön vaatimukset ja yksilön taidot kohtaavat ja vastaavat toisiaan riittävän hyvin. Tuen muodot on jaettu kirjassa kolmeen askeleeseen, joissa huomio kiinnitetään toisaalta ympäristön muokkaamiseen itsesäätelyä tukevaksi, toisaalta yksilön taitojen tukemiseen:

Toiminnan suunnan tukeminen - Mitä minulta odotetaan?
Motivaation tukeminen - Mitä toiminnastani seuraa?
Kapasiteetin tukeminen - Mitä taitoja tarvitsen?

Olennainen kysymys on, millainen lasta ympäröivien aikuisten toiminta tukee lasten ja nuorten itsesäätelyn kehitystä, vahvistaa heidän kykyään toimia vaihtuvissa tilanteissa ja mahdollistaa itsesäätelyn onnistumisen.

Kirja on suunnattu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille, jotka haluavat kehittää taitojaan ja ymmärrystään itsesäätelyn kehityksen tukemisessa ja vaikeuksien kohtaamisessa. Kirja huomioi erityisesti koulukontekstin itsesäätelylle tuomat vaatimukset ja haasteet, joten se sopii erityisen hyvin kouluissa työskenteleville opettajille, erityisopettajille, ohjaajille, kuraattoreille ja psykologeille