Odotettu ensimmäinen suomenkielinen muotioikeuden perusteos tarjoaa kattavan ja ajanmukaisen yleisesityksen muoti- ja designalan keskeisestä juridiikasta.

Havainnollistava ja esimerkkejä täynnä oleva teos esittää muotioikeudellisen tiedon ymmärrettävässä ja lukijaystävällisessä muodossa juridisesta tarkkuudesta tinkimättä. Teoksessa huomioidaan aina ajankohtaisten teemojen ohella muoti- ja design-alan ilmiöt ja trendit, kuten tekoäly, metaversumi sekä alati kasvavat kestävyys- ja vastuullisuusvaatimukset.

Kirja kattaa erityisesti Suomessa ja Euroopan unionissa alalle olennaisimman lainsäädännön ja oikeuskäytännön tarkastelun. Näkökulmana kirjassa ovat alan toiminnan lähtökohdat.

Oikeudellisen tarkastelun pääpaino on luovan työn kaupallistamisen kannalta oleellisissa immateriaalioikeuksissa ja niitä täydentävässä sääntelyssä, markkinointi- ja kuluttajakaupan juridiikassa, tietosuoja-asioissa sekä valikoiduissa alan sopimusoikeudellisissa kysymyksissä – kiertotalouteen liittyvää säätelyä unohtamatta. Lisäksi