Henkilöstö on seurakuntatyönantajan tärkein resurssi ja voimavara seurakunnan perustehtävän toteuttamisessa. Siksi henkilöstöstä huolehtiminen ja hyvä henkilöstöhallinto ovat seurakunnan työssä avainasemassa.

Seurakunnan henkilöstöhallinto on käytännönläheinen käsikirja seurakunnan jokapäiväisen henkilöstötyön tueksi. Se on tarpeellinen apuväline etenkin seurakuntien henkilöstö-, hallinto- ja talousjohdolle, kirkkoherroille ja esihenkilöille, mutta myös muille henkilöstöhallinnon kysymyksistä tietoa tarvitseville.

Kirjassa käsitellään lainsäädännön ja kirkon virka- ja työehtosopimuksen valossa muun muassa henkilöstön rekrytointia, perehdyttämistä, palkkausta ja muita palvelussuhteen ehtoja, työturvallisuutta, työterveyshuoltoa, henkilöstökoulutusta, työhyvinvointitoimintaa sekä henkilöstöraportointia.

Teoksen neljäs painos on päivitetty vastaamaan ajantasaista lainsäädäntöä ja keväällä 2022 voimaan tulevaa virka- ja työehtosopimusta.