Kirja on oppilaitosturvallisuutta käsittelevä käytännönläheinen yleisesitys, jossa turvallisuutta tarkastellaan moniulotteisena ilmiönä niin oppilaitoksen kuin sen henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmasta. Kirjassa käydään läpi kattavasti turvallisuuden eri osa-alueita johtamisen, yksittäisten henkilöiden vastuiden, turvallisen oppimisympäristön sekä velvoittavan sääntelyn näkökulmista. Lisäksi kirjassa käsitellään konkreettisia uhkatilanteita sekä niihin varautumista ja niiden jälkihoitoa. Lukija saa käytännön vinkkejä organisaation kehittämiseen, riskien arviointiin ja malleja kriisitilanteissa toimimiseen. Yhteiskunnan muuttuessa oppilaitoksissa kohdattavat turvallisuushaasteet ovat yhä moninaisempia. Kansalliset turvallisuustutkimukset ovat osoittaneet suomalaisten oppilaitosten turvallisuuskulttuurin olevan luonteeltaan sirpaleista, ja oppilaitosten turvallisuustyössä on havaittavissa alueellisia ja paikallisia eroavaisuuksia, jotka konkretisoituvat oppilaiden ja opettajien arjessa. Opetuksen järjes