Peili-lautapeli sisältää 134 tehtäväkorttia, jotka liittyvät erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Peli perustuu Peili-ohjelman teemoihin (Mistä tulen, Miltä minusta tuntuu, Minä ja muut, Minä teen asioita, Maailma ja minä). Peliä voivat pelata myös ne, jotka eivät ole osallistuneet ohjelmaan. Pelissä voi olla kerrallaan mukana korkeintaan 6 pelaajaa ja tuomari, joka voi olla esimerkiksi opettaja tai ohjaaja.

Peili-peli soveltuu nuorille ja nuorille aikuisille, ammattioppilaitosten erityisopiskelijoille, peruskoulun yläluokkien erityisryhmille, lievästi kehitysvammaisille ihmisille sekä toiminta- ja työkeskusten asiakkaille.

Peili-lautapelin tarkoituksena on käsitellä toiminnallisesti Peili-ohjelman teemoja. Pelin tehtäväkortit on jaoteltu väreillä ohjelman teemojen mukaan, joten osallistujat voivat halutessaan käyttää pelissä vain niitä kortteja, joiden aiheita ohjelmassa on käsitelty. Peliä voi pelata myös osallistumatta itse ohjelmaan tai heti kaikilla korteilla.

Jokainen pelaaja saa aluksi kahdeksan samanväristä pokaalia, jotka sijoitetaan laudan keskelle. Pelaajat kiertävät laudan reittiä noppaa heittämällä. Pelaaja vastaa tehtäväkortin kysymykseen pysähtyessään pelimerkillään punareunaiseen ympyrään. Pelin tuomarina toimiva henkilö lukee ääneen kortin tilanteen. Osassa kortteja on tilannetta esittävä kuva, jota tuomari voi näyttää pelaajalle. Keksimällä oikean vastauksen pelaaja saa siirtää pokaalin omaan palkintonurkkaansa laudan reunalle. Kaikki pokaalinsa ensimmäisenä siirtänyt voittaa pelin. Peili-lautapeliä voi käyttää myös keskustelun virittäjänä ilman, että pelataan voitosta.